Nejstrmější trať v Česku, známá jako zubačka z Tanvaldu do Kořenova, je po náročné rekonstrukci kompletně opravená. Správa železnic dokončila výměnu pražců, ozubnic a zrenovovala Polubenský tunel, třetí nejdelší jednokolejný tunel u nás. Projekt, jehož velkou část uhradila Evropská unie, stál téměř 585 milionů korun a zajistí klidnější a bezpečnější provoz na této vyhledávané kulturní památce.
Unikátní ozubnicová trať, která je zároveň kulturní památkou, se dočkala generální opravy od letošního jara. Mezi Tanvaldem a Kořenovem stavbaři položili nové ocelové pražce a v nejstrmějších úsecích nainstalovali zcela nový ozubnicový systém se dvěma hřebeny. Zrenovováno bylo také odvodnění a provedena sanace skalních zářezů.
„Cestující získali pohodlnější nástup do vlaků díky opravě nástupišť na nádražích Desná, Dolní Polubný a Kořenov zastávka,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Dodal, že svaření kolejnic do takzvané bezstykové koleje umožní klidnější jízdu a přispěje k celkovému komfortu.

Díky opravám se na trati po desítkách let vrací možnost křižování vlaků v Dolním Polubném, a to včetně ozubnicových souprav. Provoz v zimě usnadní novinka v podobě ohřevu výhybek pro mrazivé počasí.
Velká pozornost byla věnována také technickým stavbám. Renovace se dočkal Polubenský tunel, který měří 940 metrů a je třetím nejdelším jednokolejným tunelem v Česku. „Pro zachování bezpečného provozu jsme v něm obnovili odvodnění, v zimním období se tak uvnitř už nebudou tvořit rampouchy a ledopády,“ popsal Jiří Svoboda.

Celkové náklady na českou část dosáhly téměř 585 milionů korun, z čehož 15,4 milionu eur zaplatila Evropská unie.
Zajímavostí pak jež, že původní ozubnicové tyče z trati se staly cenným sbírkovým předmětem pro Národní technické muzeum i Muzeum zubačky v Kořenově. Fanoušci železnic si je navíc mohou odkoupit prostřednictvím Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, cena jedné tyče je 1 000 korun.
Zdroj: Správa železnic
zubačka ozubnicová trať rekonstrukce Správa železnic Kořenov Polubný Tanvald