Dnes je 3. červenec 2025, svátek má Radomír
Reklama   •   Koupit reklamu
Úvod Aktuálně / Jablonecko Železnobrodští se dočkali. Břehy Jizery spojuje nová lávka Vytvořit článek
Železnobrodští se dočkali. Břehy Jizery spojuje nová lávka
Redakce iLIBERECKO - před 6 hodinami    0 Líbil se vám tento článek?

Po letech plánování se Železný Brod dočkal moderní a bezpečné spojnice přes Jizeru, která nahradila dosluhující konstrukci. Projekt v hodnotě 41 milionů korun představuje významnou investici do infrastruktury města. 

Příběh nové lávky se začal psát již po roce 1918, kdy byla postavena její předchůdkyně. Postupem času však docházelo k jejímu chátrání. Problémy s nepropustným asfaltovým povrchem, srážením vody a korozí původní obloukové konstrukce vedly k tomu, že v letech 2016–2017 přestala lávka vyhovovat. Statické posudky a mostní prohlídky potvrdily její nebezpečný stav, což si vyžádalo urychlené řešení.

Město se rozhodlo pro neotřelý přístup a do výběru podoby nové lávky zapojilo přímo občany. Dvě oslovené firmy předložily celkem šest návrhů a v roce 2017 proběhla anketa, ve které si lidé vybrali variantu – takzvaný Freyssinetův nosník, vynášející lávku pomocí kovových táhel.

„Nejhorší je vždy to povolení,“ komentuje Martin Řehák ze železnobrodské radnice. Obavy z odvolání a připomínek, například od ochránců přírody, provázely celý proces. Po získání stavebního povolení přišla další výzva – zajištění financí. Projekt za 41 milionů korun byl pro město této velikosti obrovskou finanční zátěží. „To už je část, kterou ze svého bychom jí asi nedali,“ potvrdil Martin Řehák. Záchranu přinesla úspěšná žádost o dotaci přes Agenturu regionálního rozvoje do programu IROP.

Samotná stavba lávky, která začala v únoru 2023 a byla předána v červnu 2024, se potýkala s posuny termínů. Původní předpoklady stavařů o rychlejším dokončení se nenaplnily kvůli nedostatku železa a problémům ve stavební firmě, takže oficiální termín dokončení se posunul na červen 2025. Komplikace přinesla i demolice starých základů, kde se narazilo na nečekaně masivní a kvalitní betonové bloky.

Nová lávka má oproti své předchůdkyni jednu výraznou vlastnost – houpe se. „Ta bývalá lávka, tím, že měla ten oblouk, tak jen to držela, jen to zpevňovala. Tato lávka visí na těch táhlech a to se prostě bude houpat,“ vysvětlil starosta města František Lufinka. Jde však o běžnou vlastnost tohoto typu konstrukce a není na závadu. Lávka je navíc o dva metry výše, což je důležité pro případ velkých vod.

Důležitá spojnice a součást Greenway Jizery

Nová lávka je důležitou spojnicí pro místní obyvatele a je součástí širšího projektu Greenway Jizery. Je širší než původní i provizorní lávka, aby vyhovovala jak pěším, tak cyklistům, a počítá se s jejím pokračováním směrem na Semily.

Provizorní lávka bude demontována po 10. červenci, kdy proběhne statická zkouška nové lávky – na pár hodin bude uzavřena, zatížena 20 tunami materiálu a změřena.

 



Líbil se vám tento článek?

Komentáře

Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.

Prodej a pronájem
Reklama   •   Koupit reklamu