



V rámci projektu „Hudební čaj o páté“ zasedl pod ikonické hodiny, přímo uprostřed dopravního terminálu, klavírní virtuos Ivo Kahánek. Akce pořádaná spolkem Piána na ulici přilákala davy lidí a ukázala tak, že i „bláznivé“ nápady jsou nejlepší cestou, jak oživit veřejný prostor.
Ivo Kahánek, jeden z našich nejvýznamnějších pianistů a šéf Pražské konzervatoře, zahrál na špičkovém klavírním křídle díla inspirovaná časem, odjezdy a příjezdy, tedy tématy, která jsou s místem čekání na autobus či tramvaj nerozlučně spjata.
Atmosféra byla naprosto jedinečná. Zatímco pianista se věnoval interpretaci děl Dvořáka a Smetany, v těsné blízkosti se střídaly autobusy a tramvaje. Koncert musel být dokonce v časech čtvrthodinových rozjezdů na Jablonec na chvíli přerušen, což se ale stalo nečekaným a zábavným prvkem celé akce.
„Je to samozřejmě kontrast, kontrast lidi baví a je takový nečekaný. A je to i takový trošku virální, co lidi říkají, že to jsou blázni,“ komentoval zakladatel projektu Piána na ulici Ondřej Kobza.
Cílem akce, která byla zdarma a kde si lidé mohli dát čaj a bábovku, bylo symbolicky proměnit místo, které má pro mnohé Liberečany nevábnou pověst. Spolek Piána na ulici, který po Česku rozmístil desítky pian, šachy a Poesiomaty, je známý svou expertizou v proměnách veřejného prostoru.
„Jasně, že se to pak zase za hodinu vrátí do toho stejného, ale už je někde v paměti nějaký zárodek něčeho jiného,“ uvedl Ondřej Kobza. Akce tak má mít i širší dopad v probíhající debatě o budoucnosti Fügnerovy ulice, kde by si organizátoři přáli spíše „náměstí pro lidi“ s posunutým autobusákem. Po úspěchu v Liberci už spolek plánuje další netradiční projekt v regionu – na Ještědu by měl vzniknout Poesiomat, kde by si člověk mohl „vytočit“ Hubáčka, který by mu vyprávěl příběh Ještědu.
Ivo Kahánek Hudební čaj o paté koncert hudba terminál Fügnerova