Bezpečnost na českých silnicích vykazuje v letošním roce mírné zlepšení. Policie eviduje přes 78 tisíc nehod, což je meziroční pokles o téměř sedm tisíc případů, a podobně pozitivní trend hlásí i Liberecký kraj.
Od 1. července 2025 došlo k zásadní změně při povinnosti ohlašování dopravních nehod. Namísto hlášení nehod převyšujících 100 tisíc korun je nyní tato povinnost až od 200 tisíc, což vede k faktickému snížení nehod evidovaných Policií ČR. I přes nižší počet střetů v kraji mírně stoupl počet usmrcených. „Nepřiměřená rychlost zaznamenala celostátní nárůst o zhruba deset tisíc případů,“ říká Jan Polák, ředitel Týmu silniční bezpečnosti.

Liberecký kraj se dlouhodobě snaží rizikům předcházet skrze vzdělávání a preventivní projekty. „Liberecký kraj se v oblasti BESIPu zapojuje do republikových projektů, které míří nejen na účastníky silničního provozu, ale také na systém jejich výuky. Příkladem je dlouhodobá podpora dopravní výchovy, podpora seminářů pro pedagogy a preventisty nebo podpora tvorby nových pomůcek,“ vysvětluje náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták. Statistiky ukazují, že zatímco na Českolipsku nehod výrazně ubylo, Jablonecko a Semilsko stále bojují s vysokým počtem vážných následků, což potvrzuje, že nebezpečí na silnicích zůstává navzdory modernějším vozům i lepší výuce stále přítomné.
Souběžně s poklesem nehodovosti zažívají české silnice boom elektromobility, která v roce 2025 překonala pětiprocentní podíl na trhu nových vozidel. S novou technologií se však pojí specifická rizika, zejména v případě požárů. „Reakce v trakčních bateriích může pokračovat i po uhašení plamenů a vůz může znovu vzplanout. Největší riziko souvisí s dobíjením, zejména v uzavřených prostorech. Běžná jízda sama o sobě bývá riziková spíše výjimečně,“ upřesňuje Jaroslava Benešová za Hasičský záchranný sbor Libereckého kraje. Mýtus, že elektromobily hoří častěji než běžná auta, statistiky sice vyvracejí, ale náročnost jejich hašení zůstává pro záchranné složky i majitele vozů velkou výzvou.

Zásadní roli při řešení krizových situací hraje správný postup řidiče, který by u vozů s baterií neměl podceňovat riziko opětovného vznícení. „U vozidel s trakční baterií je zásadní, aby po požáru nebyla ponechána bez dozoru v garáži. Opětovné vznícení je sice málo pravděpodobné, ale reálné natolik, že se to v pokynech hasičů zcela běžně připomíná,“ dodává Benešová.
Zdroj: TZ Tým silniční bezpečnosti
Foto: Pixabay/HZS LK
BESIP Tým silniční bezpečnosti dopravní nehody elektromobil požár