Dnes je 9. srpen 2025, svátek má Roman
Reklama   •   Koupit reklamu
Úvod Z okolí / Doprava Třicet let čekání je u konce: Nová Paka se dočkala 8,5 kilometrů dlouhého obchvatu Vytvořit článek
Třicet let čekání je u konce: Nová Paka se dočkala 8,5 kilometrů dlouhého obchvatu
Redakce iLIBERECKO - 06. 08. 2025    0 Líbil se vám tento článek?

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zprovoznilo 8,5 kilometru dlouhý obchvat města Nová Paka na silnici I/16 v Královéhradeckém kraji. Práce trvaly téměř tři roky, cena stavby je po valorizaci 1,6 miliardy Kč bez DPH. Většinu nákladů, 85 procent, uhradí EU.

„Třicet let čekání je u konce: Nová Paka, přes kterou denně projede až 20 000 aut, se konečně dočkala obchvatu. Osm a půl kilometru nové silnice z Prahy směrem do Krkonoš zrychlí spojení, uleví řidičům, přinese zklidnění do města i do dalších obcí a přispěje k bezpečnější dopravě. Stavba je financovaná jak 
z národního rozpočtu, tak z evropských peněz – a jsou to opravdu dobře investované prostředky, protože přesně tohle lidé od státu čekají. Po celé zemi teď stavíme téměř 80 kilometrů nových silnic I. třídy a 200 kilometrů dálnic,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Obchvat začíná ve směru od Jičína před Kumburským Újezdem. Dál vede mezi Novou Pakou a novopackými částmi Heřmanice a Štikov. Zpět na silnici I/16 se napojuje ve Vidochově. Jeho součástí je 16 mostů, nejvýznamnější je 438 metrů dlouhá estakáda nad Štikovskou roklí. Vznikl i ocelový most přes trať Nová Paka – Ostroměř. V trase jsou víc než čtyři kilometry protihlukových stěn. Zhotovitel se musel vypořádat i se složitými geologickými podmínkami, například zemina používaná ze stavby se musela zlepšovat pomocí vápnění.

nova-pakaa.jpg

„Vzhledem ke členitému terénu patří stavba k nejnáročnějším obchvatům českých měst. Nutné byly rozsáhlé zářezy i s pomocí řízených odstřelů hornin. Díky tomu se podařilo odstranit skalnaté překážky a připravit podloží pro stavbu. Obchvat je jednou z největších silničních staveb v okolí za několik desetiletí. Nová Paka je na trase z Prahy první bránou do Krkonoš a strategickou spojnicí mezi závody automo¬bilky Škoda Auto v Mladé Boleslavi a Vrchlabí,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. ŘSD už připravuje i navazující, osmikilometrový obchvat Horka u Staré Paky. Letos skončí geotechnický průzkum. Stavba by měla začít v roce 2030, odhad ceny je miliarda Kč bez DPH.

Zdroj a foto: ŘSD



Líbil se vám tento článek?

Komentáře

Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.

Prodej a pronájem
Reklama   •   Koupit reklamu