







Galerie Lázně Liberec otevírá letošní Lázeňskou sezónu s mimořádně bohatým a rozmanitým programem, který potěší každého milovníka umění. Návštěvníci se mohou těšit na čtyři jedinečné výstavy, které je zavedou do světa japonské kaligrafie, sarkastického humoru, filozofie keramiky a silných mikropříběhů umělců zasažených druhou světovou válkou.
Hlavní výstavní prostory, Bazénová a Podbazénová hala, hostí jednoho z nejvýraznějších japonských výtvarníků současnosti – Kojiho Kakinumu. Jeho výstava s názvem „Traveling Alone“ představuje ikonická díla, která propojují tradiční kaligrafii s volnou tvorbou a performancí. Kakinuma je známý svými monumentálními obrazy vytvářenými gigantickými štětci za doprovodu hudby, technikou nekonečně opakovaných sentencí i kaligrafickým tapeworkem.
„Klíčem ke všem technikám, které Kakinuma ztvárňuje pohybem svého těla, je rychlost,“ zdurazňuje ředitel galerie a zároveň kurátor výstavy Filip Suchomel. „Tvorba ze mě vychází jako výkřik – jde o neopakovatelná, nevratná vyjádření, prostřednictvím kterých v každém prchavém okamžiku vypaluji na daný materiál svou podstatu,“ doplňuje umělec Kakinuma. Výstava představuje 14 ikonických děl, včetně velkoformátových obrazů o šířce až 8 metrů. Kakinuma, jehož díla jsou již známá v Asii a Americe, vystavuje v Evropě vůbec poprvé. Jeho díla budou v Liberci k vidění do 28. září.
Jízlivá něha Naděždy Plíškové
Horní prostory galerie patří monografické výstavě „Jízlivá něha“ známé české kreslířky, grafičky a sochařky Naděždy Plíškové. Výstava mapuje její životní příběh od studijních kreseb přes nejznámější grafiky a plastiky 60. let až po závěrečná díla z devadesátých let, ovlivněná dlouhodobou nemocí.
„Ať je však námět sebevážnější, dílo Naděždy Plíškové vždy nese jeden podstatný rys, a tím je ironický vtip. S odstupem a humorem sobě vlastním komentuje umělkyně sarkasticky svět svůj i svět kolem sebe a dává nám nahlédnout na život jako sérii absurdit,“ komentuje kurátorka Jana Farská Hájková. Výstavu, kterou doprovází komplexní monografie, si návštěvníci mohou prohlédnout do 14. září.
Roman Šedina: Filozofie „Života nádoby“
Současný český designér Roman Šedina prezentuje ve speciálním prostoru nazvaném „Kobky“ výstavu „Život nádoby“, která se věnuje životnímu cyklu nádoby – jejímu vzniku, existenci a zániku. „Nádoba může představovat tělo, duši člověka i člověka samotného a přitom stále zůstává ,obyčejnou‘ věcí vytočenou z hlíny,“ prozrazuje kurátorka Vendula Fremlová. Výstava, jež vybízí k zamyšlení nad příběhem a cestou životem, bude k vidění do 19. října.
Umění zasažené válkou
Poslední, avšak neméně významný projekt „A přesto říci životu ano“ se přidává k letošním oslavám 80 let od konce druhé světové války. Tato sbírková výstava představuje „mikropříběhy“ českých a českoněmeckých umělců, kterým válka zásadně zasáhla do života. K vidění jsou kresby, grafiky, plátna a jedna socha od autorů jako Josef Šíma, Josef Čapek, Emil Filla, Toyen, Jindřich Štyrský a další.
Vybraná díla nezobrazují válku, ale charakterizují spíše osobnosti umělců, kterým válka zasáhla do života. Cílem výstavy není přenést na diváky negativní emoce, ale naopak naplnit je nadějí ve smysl života a umění navzdory osudu. Výstava bude k vidění do 21. září.