


Rozsáhlá stavba obchvatu České Lípy běží už rok. Práce jsou nyní zhruba v polovině a tento týden probíhá jeden z nejnáročnějších úkolů, a to betonáž mostu číslo 206, který překlenuje řeku Ploučnici.
„Dnes (29. 5. pozn. redakce) bude položeno zhruba tři tisíce kubíků betonu, aktuálně máme za sebou zhruba třetinu,“ uvedl stavbyvedoucí Petr Martinov. Betonáž se týká jednoho mostního pole o délce 90 metrů a šířce 14,5 metru, do kterého bylo vyvázáno více než 160 tun výztuže. Jde o masivní železobetonovou konstrukci, kde beton spolupůsobí s ocelovou výztuží, aby získal potřebnou pevnost a odolnost. „Na mostě budou standardně dva jízdní pruhy, jeden v každém směru. Betonáž je náročný proces, který vyžaduje nepřetržitou práci, proto je na staveništi kvůli tomu nasazen vyšší počet dělníků, kteří se střídají v několika směnách“.
Celý úsek obchvatu, dlouhý 1,5 kilometru, je z hlediska náročnosti poměrně komplikovaný. „Jsme v bažině, v záplavové oblasti řeky Ploučnice,“ vysvětlil Tomáš Šulc z Ředitelství silnic a dálnic. „To s sebou nese problémy s plochami pro uskladnění materiálu a obtížnou práci v terénu, zejména při deštích. Bylo proto nutné zpevnit přístupové komunikace na staveniště a zajistit zvýšené čištění komunikací.“
Současná etapa představuje důležitý krok k propojení města do moderní dopravní sítě. Na začátku a konci tohoto úseku vznikly nové okružní křižovatky, které zajistí plynulé napojení na stávající silnice.
Dobrou zprávou pro řidiče i obyvatele je, že celá stavba bude zprovozněna a dokončena v polovině příštího roku. Zároveň se už myslí na další etapy. Na výstavbu navazujícího úseku už byla podána žádost o územní rozhodnutí ještě podle starého zákona. V tuto chvíli probíhá dokončování potřebných podkladů a čeká se na jeho vydání, což posune celý projekt obchvatu České Lípy o další krok kupředu.