Plány na výstavbu části dálnice I/35 z Jičína do Turnova dostaly zásadní ránu. Ministr životního prostředí Petr Hladík zrušil závazné stanovisko EIA, tedy posouzení vlivů na životní prostředí, které bylo pro další přípravu stavby zásadní. Rozhodnutí padlo 14. prosince na základě podnětu od koalice spolků SOS Český ráj.
Původní kladné stanovisko Ministerstva životního prostředí z roku 2021 bylo podle spolků nezákonné. Zjednodušeně řečeno, nebyly řádně posouzeny všechny vlivy, které by dálnice mohla mít na unikátní krajinu. Hlavním problémem bylo, že dokumentace EIA postrádala řádné posouzení vlivu na ekosystémy, biodiverzitu a ekologické funkce krajiny. Navíc měl proces projednávání řadu zásadních právních vad. Nezákonnost potvrdil i posudek soudního znalce v oboru ochrany přírody, který vycházel z půlročního podrobného mapování trasy.
Investor, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), nebude moci v povolovacím procesu pokračovat, dokud nezíská nové a zákonné závazné stanovisko EIA.

Zrušením stanoviska se tak otevírá prostor pro opětovné zhodnocení celé situace. Podle koalice spolků SOS Český ráj faktem zůstává, že z deseti kroků nezbytných ke zprovoznění dálnice Českým rájem má investor po zrušení EIA splněn pouze první, navíc nezákonně. Tvrzení, že „je rozhodnuto a nedá se nic dělat“, jsou tedy mylná.
Koalice spolků dlouhodobě prosazuje takzvanou Jižní variantu, která by tranzitní dopravu z Jičína do Liberce vedla mimo CHKO, tedy z Jičína kolem Sobotky do Mnichova Hradiště. Podle nich je Jižní varianta levnější, technicky méně náročná a má menší dopady na přírodu. Plánovaná trasa Českým rájem totiž čelí velkým překážkám, například rizikovému sesuvnému svahu na okraji Turnova, kudy by měl vést kilometr dlouhý tunel. Namísto prosazování sporné dálnice by měly být urychleně řešeny obchvaty obcí a města Turnova, které nyní trpí dopravní zátěží. Obchvaty jsou mnohem rychlejší a levnější řešení.
Zdroj: Jan Piňos
Foto: ŘSD
silnice I/35 Český raj EIA posudek EIA