Zatímco počet dopravních nehod na silnicích Libereckého kraje dlouhodobě klesá, klíčové minuty po havárii zůstávají kritickým bodem. Zkušenosti záchranářů i statistiky poukazují na alarmující fakt: nedostatečné znalosti první pomoci u řidičů a svědků nehod mohou stát životy. Až polovina obětí umírá ještě před příjezdem záchranné služby.
Za prvních deset měsíců roku 2025 bylo v Libereckém kraji evidováno 3 828 dopravních nehod, což je o 677 událostí méně než v předchozím roce. „Statistiky potvrzují, že v kraji se nám daří dlouhodobě snižovat počet dopravních nehod, i když tragické následky se bohužel stále objevují,“ komentuje náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták. Přestože celorepublikově nehod ubývá, ubylo i těžce zraněných, ale počet usmrcených v kraji mírně stoupl na 18 osob. Nejvíce kolizí zaznamenalo Liberecko.

Minuty, které rozhodují
„Z našich zkušeností víme, že až polovina obětí dopravních nehod umírá ještě před příjezdem záchranné služby. Právě laik na místě nehody tedy často rozhoduje o tom, zda má pacient šanci přežít,“ zdůrazňuje mluvčí Zdravotnické záchranné služby Libereckého kraje. Základní znalosti, jako je zastavení masivního krvácení nebo uvolnění dýchacích cest, mohou být fatálně rozhodující.
Průměrný dojezd ZZS v Česku trvá osm minut – v tuto dobu je svědek nehody jediný, kdo může zasáhnout. Podle Jana Poláka, ředitele Týmu silniční bezpečnosti, je nutné k první pomoci přistupovat stejně jako k řízení – pravidelně si osvěžovat dovednosti. K tomu mohou pomoci moderní technologie, jako je výukový systém VR Rescue, který simuluje krizové situace ve věrohodném prostředí.

Zákon jasně stanovuje povinnost každého svědka nebo účastníka nehody pomoci zraněnému. Tuto povinnost lze splnit už vytočením tísňové linky 155 nebo použitím aplikace Záchranka, která automaticky odešle přesné souřadnice a umožňuje videopřenos. Záchranáři připomínají, že první kroky musí být vždy zaměřeny na zajištění vlastního bezpečí a místa nehody, to znamená vypnout motor, zapnout výstražná světla, obléknout si reflexní vestu a umístit výstražný trojúhelník minimálně 50 metrů, na dálnici 100 metrů, za nehodou.
Teprve po zabezpečení místa kontaktovat linku 155 a zahájit ošetření život ohrožujících stavů. „První minutu je třeba věnovat zajištění bezpečí, druhou volání pomoci a třetí zahájení ošetření,“ uzavírá Michael Georgiev s tím, že informovanost a odpovědné chování zůstávají nejzásadnějšími faktory pro snížení tragických následků nehod.
Zdroj: Tým silniční bezpečnosti
Foto: Pixabay
Tým silniční bezpečnosti bezpečnost dopravní nehody první pomoc