Dnes je 9. červen 2025, svátek má Stanislava
Reklama   •   Koupit reklamu
Úvod Liberecko / Doprava Represivní radar v Liberci pomohl zpomalit řidiče. Ulice se díky tomu staly bezpečnějšími Vytvořit článek
Represivní radar v Liberci pomohl zpomalit řidiče. Ulice se díky tomu staly bezpečnějšími
Redakce iLIBERECKO - za 15 hodin    0 Líbil se vám tento článek?

Liberec důsledně pokračuje v úsilí o zklidnění dopravy. Díky kombinaci informativních a represivních radarů se výrazně snížil počet řidičů, kteří překračují povolenou rychlost. Město měřilo situaci na 13 místech ve 14 úsecích a výsledky jsou jednoznačné. Rychlost se v Liberci daří snižovat.

„V roce 2021 pravidelně překračovalo rychlost kolem 33 % řidičů. Dnes je to zhruba 16 %. To je jasný důkaz, že radary fungují,“ říká Jaroslav Zámečník, primátor města Liberce.

Jedním z nejvýraznějších příkladů efektivity opatření je ulice Dubice. Ještě před několika lety tam překračovalo povolenou rychlost až 75 % řidičů. Po instalaci represivního radaru klesl počet přestupků na pouhé 1 %. „Na tomto úseku jsou čtyři přechody pro chodce. Když víme, že při nárazu v padesátce přežije osm lidí z deseti, ale při šedesátce jen jeden, není o čem debatovat. Radar tam zůstane, i když už negeneruje žádný ekonomický efekt na rozpočet,“ dodává primátor. Radar nainstalovaný v Dubici vyvolal mezi řidiči smíšené reakce. Někteří ho považují za příliš přísný, nicméně jeho provoz se pro město ukázal jako velmi efektivní. Jen během prvních několika měsíců se z pokut vybralo téměř 15 milionů korun. Tyto finance radnice využila k pořízení nových autobusů pro městskou dopravu.

Objevily se také obavy, že by kvůli radaru mohla být část dopravy přesunuta do Ještědské ulice, kde se údajně zhoršila dopravní situace. Podle vyjádření primátora se však jedná o nepravdivé informace. Statistiky ukazují, že počet vozidel v Ještědské ulici dlouhodobě klesá a v současnosti tudy denně projede přibližně 3900 aut, což je méně než v minulých letech.

Informativní radary přinesly zlepšení i v dalších částech města. Například v ulici Hejnická se počet přestupků snížil z 90 % na 12,5 %, na Plátenické nebo Puškinově ulici je podíl rychlých řidičů v jednotkách procent.

„Nejde o to někoho pokutovat. Cílem je prevence. Chceme chránit zdraví a životy lidí, a pokud se kvůli radaru změní chování tisíců řidičů, pak má naše práce smysl,“ uzavírá Zámečník.

I proto Liberec ponechá radary i tam, kde už na pokutách nepřinášejí příjmy do rozpočtu. Hlavním cílem je totiž bezpečnost. Město ukazuje, že i technologicky nenáročné řešení, pokud je promyšlené a cílené, může výrazně proměnit kulturu jízdy ve městě. Rychlá jízda tak už není samozřejmostí – ale čím dál vzácnější výjimkou.

 



Líbil se vám tento článek?

Komentáře

Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.

Prodej a pronájem
Reklama   •   Koupit reklamu