
Dlouho očekávaná stavba moderní silnice I/35, která má zásadně zrychlit a usnadnit spojení mezi Libereckým a Královéhradeckým krajem, se posouvá do další významné fáze. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) intenzivně pracuje na přípravách. Ve středu 18. června proběhla první koordinační schůzka, která spojila zástupce samospráv, projektanty a odborníky, aby se budoucí trasa co nejcitlivěji zasadila do krajiny a minimalizovaly se dopady na obyvatele.
Cesta k nové komunikaci je rozdělena na čtyři stavební úseky, na nichž se pracuje koordinovaně. ŘSD klade velký důraz na citlivý přístup k životnímu prostředí a obyvatelům. Proto v rámci detailního geotechnického průzkumu navázalo spolupráci s experty z České geologické služby a Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy, zejména kvůli optimalizaci prací v sesuvných oblastech. Do týmu se zapojil také krajinný architekt, jehož úkolem je dohlížet na minimalizaci dopadu stavby na okolní krajinu. Všechny podněty, které zazněly na koordinační schůzce a na dřívějších setkáních s občany v Turnově, bude ŘSD v maximální možné míře zapracovávat do projektu.
"V této fázi silnici I/35 detailně projektujeme. To je krok, ve kterém se snažíme stavbu zasadit co nejcitlivěji do krajiny a zároveň brát maximální ohled na lidi," říká mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Pro ty, kteří se obávali změn trasy nebo dopadů na chráněné oblasti, má Ředitelství silnic a dálnic dobrou zprávu. Záměr má již vydané souhlasné stanovisko EIA (posouzení vlivů na životní prostředí) a Ministerstvo dopravy potvrdilo, že trasa, rozdělená na čtyři stavby, povede ve již schválené variantě.
„Proces EIA, který byl plně transparentní, je ukončený s vydaným kladným stanoviskem ze strany Ministerstva životního prostředí. Kdybychom nyní udělali v dalším stupni projektové dokumentace jakoukoli podstatnou změnu, vystavili bychom se jako investor riziku opakování celého procesu EIA. Lidé měli během posuzování vlivů stavby na životní prostředí možnost se vyjádřit a řada z nich taky tak učinila," uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Zdůraznil také, že nová přeložka silnice I/35 se nenachází ani neprochází CHKO Český ráj, dotýká se ho pouze okrajově na svém začátku. „Snahou při návrhu trasy rovněž bylo a stále je minimalizovat vlivy na krajinný ráz a pohledové osy. V tomto ohledu budeme řešit i dokumentaci pro povolení stavby, která se začíná projektovat. Je vyloučený vliv na soustavu NATURA 2000,“ dodal Mátl.
Zásadní přínosy a ambiciózní harmonogram
Nová přeložka silnice I/35 přinese zásadní zlepšení dopravní situace. Výrazně zlepší a zrychlí spojení z Libereckého kraje do sousedního Královéhradeckého kraje a především odvede tranzitní dopravu z jedenácti obcí mezi Turnovem a Jičínem, kterými v současnosti prochází silnice I. třídy.
S odhadovanou délkou trasy 35 kilometrů a náklady kolem 24 miliard Kč bez DPH se jedná o jeden z největších dopravních projektů v regionu. Zahájení stavby se předpokládá v letech 2028 - 2033.
Trasa je rozdělena na několik samostatných úseků, které lze budovat časově a technicky nezávisle na sobě. Začátek tvoří přestavba mimoúrovňové křižovatky (MÚK) Ohrazenice. Následuje 5,5 kilometru dlouhý úsek Ohrazenice – Valdštejnsko, jenž zahrne i tunely Pelešany (délka 900 metrů) a Přepeře (150 metrů). Dále se pokračuje 12,5 kilometru dlouhým úsekem Valdštejnsko – Čímyšl, včetně přivaděče ke městu Semily. Trasu zakončí část Čímyšl – Úlibice, dlouhá 14,5 kilometru.
Zdroj: ŘSD (foto ilustrační)