Dnes je 28. duben 2024, svátek má Vlastislav
Reklama   •   Koupit reklamu
Úvod Ekonomika Podání daňového přiznání: co se změnilo a jak vám pomůže finanční správa Vytvořit článek
Podání daňového přiznání: co se změnilo a jak vám pomůže finanční správa
Redakce iLIBERECKO - 04. 03. 2024    3008    0 Líbil se vám tento článek?

ČR - 04.03.2024

Na podání přiznání k dani z příjmů v listinné (papírové) podobě je letos čas do úterý 2. dubna, na elektronické podání do 2. května. Ti, kterým přiznání podává daňový poradce, a také povinně auditované firmy mají čas až do 1. července.

V loňském roce bylo podáno rekordních 2 888 941 přiznání, z toho 66 % elektronicky. Letos bylo k 26. únoru podáno zhruba 260 tisíc přiznání, 70 % elektronicky. Zejména fyzickým osobám v posledním únorovém týdnu a v průběhu března pomohou s vyplněním a podáním přiznání pracovníci finančních úřadů na celkem 490 naplánovaných výjezdech do 159 obcí, zejména do těch, kde bylo loni zrušeno kamenné pracoviště finančního úřadu. Od 4. března 2024 spustí finanční správa konzultační telefonní infolinky ve všech krajích a na konci března budou prodlouženy úřední hodiny podatelen.

„Výjezdy našich pracovníků do obcí mají dlouholetou tradici, pomoc s daňovým přiznáním oceňují především starší generace preferující osobní kontakt s úřadem nebo občané, pro které se vyplnění formuláře nestalo rutinní aktivitou. Přijdou, společně naším pracovníkem přiznání vyplní, odevzdají a mají na rok vystaráno. Protože řada lidí chce mít tuto povinnost co nejdříve vyřešenou, začínáme s výjezdy do obcí už na konci února,“ uvádí generální ředitelka finanční správy Simona Hornochová a dodává: „I díky loňské reorganizaci a uzavření zhruba třetiny kamenných poboček jsme letos počet výjezdů ztrojnásobili. Pilotní projekt posílených výjezdů a telefonních infolinek jsme si odzkoušeli již v lednu na dani z nemovitých věcí. Jakkoliv je to pro naše specialisty na příslušnou daň náročné období, extrémně pozitivní zpětná vazba od občanů byla nejlepším oceněním jejich práce.“

Každoročně podává nejvíce lidí papírové přiznání k dani z příjmů fyzických osob poslední týden v březnu, proto finanční správa prodlouží úřední hodiny podatelen na všech finančních úřadech od pondělí 25. března do úterý 2. dubna až do 17:00 hodin. „Přes všechny tyto posílené služby vůči veřejnosti pracovníky v první linii očekáváme i letos další nárůst podílu přiznání podaných elektronicky. Značný podíl na tom má loňské zřízení datových schránek ze zákona rozšířenému okruhu osob, na které váže povinnost povinného elektronického podání. Rozhodně v této věci doporučujeme využít portál MOJE daně, který má už 590 tisíc uživatelů“, připomíná Simona Hornochová.

Poplatníky, kteří mají ze zákona zřízenou datovou schránku, znovu upozorňujeme, že mají povinnost podat daňové přiznání elektronicky, a to ve stanoveném formátu a struktuře. Nelze tedy využít například formát .pdf. Elektronické přiznání není nutné podávat přes datovou schránku, nejjednodušším a nejrychlejším způsobem, jak elektronicky vyplnit a podat daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob, je prostřednictvím portálu MOJE daně. Přihlásit se do něj je možné například díky ověření pomocí internetového bankovnictví, občanského průkazu s čipem nebo přístupových údajů do datové schránky. Lhůta pro podání daňového přiznání v elektronické podobě je o měsíc delší, tedy do čtvrtka 2. května 2024. Pokud daňové přiznání podává daňový poradce nebo advokát, je nejzazší termín pro jeho podání pondělí 1. července. Stejná lhůta platí i pro daňové subjekty, které mají zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem.

V této souvislosti je dobré upozornit, že pokud jakýkoliv poplatník nebo jeho zástupce s výjimkou povinně auditovaných subjektů podá přiznání k dani z příjmů do 2. dubna ať už v listinné nebo elektronické podobě, podle zákona pro něj platí základní (neprodloužená) tříměsíční lhůta. To je výhodné především pro ty, kterým v daňovém přiznání vyjde přeplatek na dani a finanční úřad mu jej do 30 dnů vrátí. Poplatníci, kteří budou daň naopak doplácet a ocení možnost prodloužení lhůty pomocí elektronického podání nebo využití služeb daňového poradce, by si naopak na toto pravidlo měli dát pozor.

Provoz telefonních infolinek: od pondělí 4. března do úterý 2. dubna; pondělí – čtvrtek 8:00 – 17:00; pátek 8:00 – 14:00.

Prodloužené úřední hodiny: od pondělí 25. března do úterý 2. dubna; všechna územní pracoviště každý pracovní den 8:00 – 17:00. V pátek 29. března a pondělí 1. dubna jsou úřady v důsledku státních svátků zavřené.

Zdroj: Finanční správa



Líbil se vám tento článek?

Komentáře
Přidejte váš názor

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit.

Přihlásit se

Výběr článků
Redakce iLIBERECKO - před 8 hodinami
LIBERECKÝ KRAJ - 28.04.2024 Podle nedávných údajů Ministerstva práce a sociálních věcí a Ministerstva průmyslu a obchodu bylo na...
Redakce iLIBERECKO - 27. 04. 2024
LIBEREC - 27.04.2024 Zastupitelstvo města Liberce zvolilo nového náměstka primátora s gescí pro energetiku a Smart City. Na návrh...
MIMOŇ - 27.04.2024 Neobvyklé místo si vybrala povedená partička zatím neznámých lidí pro své povyražení. Soukromý mejdan si usp...
Premium články
Redakce iLIBERECKO - 06. 08. 2023
Pokud máte rádi cestování a hledáte zajímavou práci, která vám umožní poznávat nová místa a plnit si své sny, máme pro vás skvělou...
Lingua Centrum, renomovaná jazyková škola s více než třicetiletou tradicí, se pyšní otevřením nové pobočky v Liberci na adrese Jab...
Redakce iLIBERECKO - 14. 02. 2023
Dovolte mi se představit. Jsem HAMICZECH – na sociálních sítích známá jako travel blogger a travel influencer. Moje přezdívka je z...
Reklama   •   Koupit reklamu