
Rostoucí napětí kolem plánované silnice I/35 mezi Turnovem a Jičínem dosáhlo nového vrcholu. Na Slavnostech Českého ráje bez dálnice v Autocampu Sedmihorky odpůrci projektu vyzvali k okamžitému zastavení příprav severní trasy. Koalice spolků SOS Český ráj trvá na tom, že prioritou by měla být takzvaná jižní varianta, kterou považuje za šetrnější a efektivnější řešení dopravních potřeb regionu.
V červnu se koalice spolků obrátila na ministra životního prostředí Petra Hladíka s žádostí o zrušení souhlasného závazného stanoviska EIA (posouzení vlivů na životní prostředí) k plánované přeložce silnice I/35. Spolky argumentují, že proces EIA v roce 2021 provázela řada závažných pochybení a odborné podklady pro finální stanovisko ministerstva jsou nekvalitní.
Odpůrci projektu aktivně propagují takzvanou jižní variantu jako preferované řešení. Ta je podle nich stavebně jednodušší a finančně méně náročná. Tranzitní dopravu odvede z Jičína do Mnichova Hradiště mimo Český ráj a ze dvou třetin využívá silnici z Jičína do Mladé Boleslavi, jejíž rozšíření už stát připravuje. Zastánci jižní varianty navrhují modernizovat silnici z Jičína do Turnova výstavbou obchvatů obcí. Toto řešení je podle nich výrazně šetrnější k přírodě, obyvatelům i návštěvníkům regionu.
Diskuze o trase a podobě přeložky silnice I/35, která má odvést dopravu mimo zástavbu a zlepšit spojení mezi Libereckým a Královéhradeckým krajem, trvá již čtvrt století. Plánovaná trasa Ředitelství silnic a dálnic ČR je dlouhá 35 kilometrů a zahrnuje i přivaděč směrem na Semily. Od Ohrazenic u Turnova po Žernov bude silnice čtyřproudá, dál na Jičín pak dvouproudá se střídavým třetím pruhem. Odhadované náklady na stavbu dosahují přibližně 24 miliard korun bez DPH, přičemž začátek výstavby se předpokládá v letech 2028 až 2033.
Ředitelství silnic a dálnic ČR trvá na svém stanovisku, že nová silnice Turnov – Jičín se dotýká území Českého ráje pouze okrajově na svém začátku. Navzdory námitkám odpůrců tak pokračuje v přípravě projektu. Stavba je rozdělena do čtyř úseků a počítá s více než kilometrem tunelů. Záměr má vydané souhlasné stanovisko EIA a Ministerstvo dopravy potvrdilo, že trasa povede v již schválené variantě. Na přípravě projektu spolupracuje i krajinný architekt, který má dohlédnout na minimalizaci dopadu stavby na krajinu.
Foto: ŘSD