




Železný Brod se těší na brzké otevření nové lávky přes Jizeru. Finální podoba nové lávky vzešla z preferencí místních obyvatel a její dokončení je v závěrečné fázi. Hlavní nosná konstrukce je již na svém místě, opřená o dočasné podpěry.
O uplynulém víkendu proběhlo svařování ocelových prvků lávky. Nyní se dělníci zaměřují na úpravu povrchu svarů, po které bude následovat montáž speciálních táhel. Původní záměr počítal s lanovým zavěšením, ale s ohledem na bezpečnostní opatření po pražské tragédii, projektanti zvolili robustnější táhla z plného materiálu.
„Podle aktuálních plánů by měla být nová, 64 metrů dlouhá lávka, která nahradila zdemolovanou předchůdkyni a zajistí bezpečnější přechod přes Jizeru, plně přístupná chodcům i cyklistům do poloviny června. V tomto termínu by měly být dokončeny i veškeré povrchové a terénní úpravy v jejím okolí,“ vysvětluje starosta Železného Brodu František Lufinka.
Celkové náklady dosahují přibližně 33 milionů korun. Město získalo na jeho realizaci dotaci ve výši 25 milionů korun a očekává další finanční podporu od Libereckého kraje, a to v souvislosti s budováním cyklostezky Greenway Jizera, jejíž nedílnou součástí nová lávka bude. Zajímavostí je, že o finální podobě lávky rozhodli sami občané Železného Brodu v rámci veřejné ankety, kde si vybrali jednu ze tří předložených variant.
Stavba, situovaná v blízkosti Jiráskova nábřeží, poutá velkou pozornost místních obyvatel, kteří s nostalgií vzpomínají na starou lávku a s očekáváním sledují vznik její moderní náhrady. Přestože v počáteční fázi zemních prací si někteří stěžovali na hluk, průběh stavby je celkově hodnocen pozitivně. Bydlím tady v paneláku, je to opravdu podívaná. „Sledoval jsem demolici i instalaci nové konstrukce, něco jsem i nafotil na památku. Je dobře, že se udělala nová lávka, mám z toho radost,“ hodnotí stavbu jeden z místních obyvatel.
Nová lávka tak slibuje nejen bezpečnější a komfortnější spojení břehů Jizery, ale i moderní prvek městské infrastruktury a kvalitnější propojení cyklistických tras. Předpokládaná životnost konstrukce je 50 let.
Foto: Vlastimil Salátek, Roman Hubáček, Martina Tlachová