
Unikátní ozubnicová železnice, která spojuje Tanvald s Kořenovem a dále směřuje do Harrachova, prochází jednou z nejzásadnějších modernizací ve své historii. Tato ikonická trať, známá jako „Zubačka“, je nejen technickou památkou, ale i důležitou spojnicí pro turismus v Jizerských horách a Krkonoších. V současné době je její rekonstrukce v plném proudu, což si vyžádalo komplexní zastavení vlakového provozu na hlavním úseku.
Rekonstrukce se soustředí na komplexní obnovu železničního svršku – tedy kolejí, pražců a štěrkového lože. Hlavním cílem a zároveň unikátním prvkem této modernizace je návrat historicky unikátních ozubnicových výhybek. Ty byly v minulosti nahrazeny, ale nyní se vrací, aby zajistily autentičnost a plnou funkčnost ozubnicového systému.
Autobusy místo vlaků a omezené nostalgické jízdy
Rekonstrukce si vyžádala významná omezení pro cestující i turisty. Nejdůležitější je úplná uzavírka vlakového provozu na úseku mezi Tanvaldem a Kořenovem (až do Harrachova), a to od dubna do října. Během tohoto období nelze využít vlakové spojení Zubačkou. Místo vlaků je zajištěna náhradní autobusová doprava, která obsluhuje všechny zastávky na trase, nicméně je nutné počítat s delší dobou jízdy a případnými zpožděními. Aktuální jízdní řády jsou k dispozici na webech Českých drah a Správy železnic.
Rekonstrukce ovlivňuje i oblíbené nostalgické jízdy. Během uzavírky není možné využít historické vlaky k jízdě přímo po ozubnicové části trati. Společnost železniční – výtopna Kořenov se ale snaží nabízet alternativní nostalgické jízdy historickými motoráčky po jiných, nedotčených úsecích v okolí Kořenova, případně směrem na polskou Szklarskou Porębu.
Očekává se, že stavební práce budou dokončeny v říjnu, pak by se měl plný provoz Zubačky vrátit na trať. Modernizovaná trať nabídne nejen bezpečnější a pohodlnější jízdu, ale i ještě autentičtější zážitek z jedné z posledních ozubnicových drah v České republice.
Foto: FB Tanvald