
Ikonický Ještěd se chystá na významnou proměnu! Město Liberec zahájilo proces hledání projektanta, který má za úkol navrhnout zcela novou lanovou dráhu na vrchol hory. Zakázka na dokumentaci má maximální cenu 29 milionů korun. Nová lanovka slibuje moderní systém s jedinou velkokapacitní kabinou připomínající „přistávající UFO“ a inovativní mezistanicí přímo pod silnicí.
Jedním z nejzajímavějších prvků budoucí lanovky bude její mezistanice, plánovaná pod silnicí spojující Výpřež s Ještědkou. Tato stanice nebude vyžadovat složitá zařízení, jak vysvětluje náměstek primátora Jiří Janďourek: „Mezistanice bude fungovat velmi jednoduše, protože tam někde v této části musíme mít druhý podpůrný pilíř. A tento typ lanovky umožňuje zastavit na místě a rozjet se dále. To znamená, nemusí tam být žádné jiné zařízení kromě pylonu, který tam fyzicky musí být, a musíme udělat nějaké schodiště a jakousi rampu. To je všechno, co je potřeba.“
Na rozdíl od předchozí kyvadlové lanovky, jejíž provoz tragicky skončil v říjnu 2021 po nehodě jedné z kabin, bude nová dráha fungovat na odlišném systému. Namísto dvou menších kabin pro 35 osob bude na Ještěd jezdit jedna velkokapacitní kabina pro 100 lidí, zavěšená na dvou lanech, takzvaná „tramvaj“.
Kromě samotné lanovky se chystá i vylepšení celkového zázemí. Projektant bude mít za úkol navrhnout zcela novou dolní stanici a připravit úpravy navazujících přístupových komunikací. Počítá se také s rozšířením parkovacího domu u konečné tramvaje v Horním Hanychově o jedno patro, což přidá zhruba 150 nových parkovacích míst.
Časový horizont a ekonomické vyhlídky
Zatímco ještě loni radnice doufala v zahájení provozu nové lanovky na začátku roku 2029, aktuální odhady počítají spíše s rokem 2030. Projekt je významnou investicí, podle předběžné ekonomické analýzy z roku 2024 si vybudování lanovky vyžádá 360 až 440 milionů korun.
Autoři studie předpokládají, že v prvních letech po zprovoznění by měla lanovka přepravit až půl milionu cestujících ročně, což je dvojnásobek kapacity původní kabinové lanovky, která před nehodou přepravila ročně zhruba čtvrt milionu lidí.
Zdroj: TZ Liberec