Město Jablonec nad Nisou zahájilo zadávací řízení, které rozhodne o podobě veřejné dopravy na Jablonecku na příštích pět let. Cílem je najít nejvýhodnějšího externího dopravce, který bude zajišťovat linkovou dopravu v letech 2028 až 2033. Celý proces probíhá v souladu s novou a ambiciózní Koncepcí dopravy 2028+, která sází na modernizaci a ekologii.
Stávajícímu dopravci, společnosti ČSAD Slaný, končí smlouva v lednu 2028, a město proto chce dát budoucímu provozovateli dostatek času na přípravu, případně na výrobu nového vozového parku. „Jde o klíčovou zakázku, která ovlivní kvalitu veřejné dopravy na Jablonecku na dalších pět let,“ uvedl primátor Miloš Vele. Pro administraci zakázky si město najalo advokátní kancelář, která má s podobnými výběrovými řízeními v minulosti zkušenosti.
Koncepce dopravy 2028+, kterou zastupitelé schválili leto dubnu. Město požaduje výhradně 12metrové autobusy, které budou plnit potřebný předpokládaný dopravní výkon 685 000 kilometrů ročně. Zásadní je ale ekologický důraz - šest autobusů z celkového počtu musí splňovat parametry nízkoemisních vozidel.
Veřejná zakázka pro externího dopravce tvoří pouze jeden ze čtyř pilířů komplexní dopravní koncepce, která začne platit od února 2028. Jablonecká MHD bude stát na vzájemné kombinaci různých typů provozu.
Kromě externího dopravce dojde k rozšíření tzv. in-house zakázky, kdy Jablonecká dopravní, a.s. bude provozovat osm elektrobusů na základě desetileté smlouvy s výkonem 340 000 km za rok. Dalším prvkem je páteřní Linka č. 101, klíčová spojnice mezi Rychnovem, Jabloncem, Janovem a Bedřichovem (s možným pokračováním do Liberce), která bude zajištěna dvěma dopravci ve spolupráci s Libereckým krajem. V neposlední řadě se počítá s poptávkovou dopravou pro okrajové části města, pro niž se využijí tři menší elektrická vozidla pro maximálně sedm cestujících, zajišťovaná také Jabloneckou dopravní.
MHD zadávací řízení autobusy nízkoemisní autobusy Jablonec nad Nisou nový dopravce