Cestující ve vlaku se dočkají lepšího mobilního signálu na hlavních tratích
Partneři portálu Stát se partnerem

Profilovka
13. 10. 2023

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) a Správa železnic uzavřely dohodu o spolupráci, která má za cíl zlepšit kvalitu signálu mobilních operátorů na páteřních tratích. Společně budou postupovat při zjišťování a odstraňování rušivých vlivů na více než 2 300 kilometrech železnice v České republice.

Dohoda o spolupráci se dotkne hned několika oblastí. Správa železnic poskytne součinnost při kontrolách ČTÚ, který bude ověřovat plnění závazků mobilních operátorů týkajících se železničních tratí. Ty stanovují povinnost zajistit do února 2025 pokrytí koridorů v rámci evropské dopravní sítě TEN-T minimálně z 98 procent. Při zmíněných kontrolách bude ČTÚ využívat speciální měřicí vůz Správy železnic.

Oba subjekty se budou současně podílet na zjišťování a odstraňování zdrojů rušení mobilních rádiových sítí a také zdrojů rušení železničních zabezpečovacích systémů. Tato spolupráce je klíčovým krokem k zajištění lepšího pokrytí signálem a vyšší kvality služeb pro cestující na hlavních železničních tratích.

Jaké jsou nejčastější problémy s mobilním signálem na železničních tratích?

Nejčastější problémy s mobilním signálem na železničních tratích jsou způsobeny následujícími faktory: 

Překážky mezi telefonem a signálem: Mobilní signály mohou být blokovány tunely, horami, stromy, budovami atd. Dokonce i vlak sám o sobě může blokovat mobilní signály, protože vagóny jsou v podstatě velké kovové trubky jedoucí velmi vysokou rychlostí. 

Rychlá změna polohy: Mobilní signály nejsou velmi dobré v pronikání kovem a při cestování vlakem se neustále pohybujete v dosahu různých antén základnových stanic. Jakmile je váš telefon v dosahu signálu, během krátké doby vyjedete mimo dosah věže a musíte se znovu připojit k jiné BTS věži. 

Rychlost vlaku: Čím rychleji vlak jede, tím rychleji se mění síla signálu, což zvyšuje pravděpodobnost ztráty spojení. 

Tyto problémy nejenže ovlivňují pohodlí cestujících, ale také mají důležité bezpečnostní důsledky. Například vlaky musí být neustále v kontaktu s centrálním řízením a jakékoli selhání komunikace může mít kritické následky.

Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.


Výběr článků
Autor: Redakce iLIBERECKO
Redakce iLIBERECKO – před 4 hodinami
Na střeše logistické haly DB Schenker v liberecké průmyslové zóně vznikla první firemní hydroponická farma v Česku. Firma se inspi...
Autor: Redakce iLIBERECKO
Redakce iLIBERECKO – před 6 hodinami
Portál „Liberecký kraj sobě“ funguje už pátým rokem a sdružuje více než čtyři stovky regionálních výrobců, od sklářů a keramiků př...
Autor: Redakce iLIBERECKO
Redakce iLIBERECKO – před 9 hodinami
Do Naivního divadla se vrací oceňovaná inscenace „Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých“. Obn...
Premium články
Autor: Redakce iLIBERECKO
Redakce iLIBERECKO – 08. 09. 2025
V pátek 5. září byla v Liberci slavnostně otevřena již pátá prodejna rodinné firmy, známá pod značkou KURsport, která se věnuje pr...
Autor: Redakce iLIBERECKO
Redakce iLIBERECKO – 23. 06. 2025
V úterý 17. června se v České Lípě uskutečnilo soukromé promítání prvního českého dokumentárního filmu o finančním poradenství s n...
Autor: Redakce iLIBERECKO
Redakce iLIBERECKO – 27. 05. 2025
Hledáte spolehlivý a komplexní servis pro své kolo, elektrokolo nebo elektrickou koloběžku? V OD LUNA na Kunratické v Liberci najd...