Malé divadlo v Liberci se chystá uvést jednu z nejslavnějších a nejpřesahovějších her moderní doby, Přelet nad kukaččím hnízdem. Premiéra dramatizace románu Kena Keseyho se uskuteční v pátek 28. listopadu 2025. Inscenace, která je nadčasovou alegorií o dynamice moci a ztrátě svobody, chce poukázat na nebezpečí pohodlnosti a odevzdanosti v současné společnosti.
Kniha Přelet nad kukaččím hnízdem byla napsána v roce 1962 a její divadelní adaptace od Dalea Wassermana vznikla jen o rok později v USA. Její cesta na česká jeviště byla však plná překážek. První české vydání knihy pod názvem Vyhoďme ho z kola ven se objevilo v překladu Jaroslava Kořána až v roce 1979.

V témže roce se o první divadelní uvedení pokusil režisér Jan Kačer ve Státním divadle Brno. Zcela nazkoušená inscenace však byla pouhé dva dny před premiérou z politických důvodů zakázána. Oficiálně se tak první českou inscenací stala až ta z roku 1986, kterou nazkoušel Michael Tarant ve Východočeském divadle v Pardubicích. Příběh proslavil i skvělý film Miloše Formana, který se v éře totality šířil v Československu tajně na VHS nahrávkách.
Ačkoliv je Keseyho příběh často vnímán jako alegorie odkazující k metodám totalitních režimů, tvůrci inscenace varují před zjednodušením. Největší síla hry tkví v přesném vykreslení dynamiky moci, která vzniká i bez ideologie – stačí, když je někomu svěřena pravomoc rozhodovat o tom, co je „normální“. Hlavní hrdina, rváč a hazardér Randle Patrick McMurphy, vstupuje do světa, kde se pacienti psychiatrické kliniky už dávno vzdali odporu a zvykli si na nepsané, neporušitelné zákony systému. Hra tak vypovídá o tom, jak snadné je přestat být člověkem a jak těžké je stát se jím znovu.

„Naše inscenace chce poukázat na to, že ke ztrátě svobody nevede pouze diktatura – stačí pohodlnost, únava a přesvědčení, že odpor stejně nic nezmění. Psychiatrická klinika v příběhu není pouhou metaforou – je to ukázkový model společnosti, která si zvykla nevnímat jednotlivce jako samostatnou bytost, ale jen jako prvek v systému. Měli bychom být ostražití a vnímat mechanizmy, které nás umlčují. Měli bychom si stále znovu uvědomovat, kdy je ohrožena naše svoboda,“ dodává na závěr režisérka inscenace Kateřina Dušková.
Zdroj: DFXŠ
divadlo F. X. Šaldy Malé divadlo Přelet nad kukaččím hnízdem