

Jak učit v terénu tak, aby to žáky skutečně bavilo? Na tuto otázku hledali odpověď pedagogové z Česka i Německa, kteří se v létě zúčastnili pětidenní letní školy v Národním geoparku Ralsko. Jejím cílem bylo ukázat, že příroda může být stejně kvalitní učebnou jako školní lavice.
Program letní školy se soustředil na praktické a inovativní metody. Účastníci si přímo v terénu vyzkoušeli práci s moderními přístroji, jako jsou termokamery, půdní pH metry nebo infračervené teploměry. Badatelské metody propojovaly přírodní vědy s historií i uměním a nabídly pedagogům přímé zkušenosti s výukou v přírodě. Kromě zážitků si odnesli i metodické materiály, které mohou rovnou využít ve svých hodinách.
„Naším cílem je ukázat, jak může krajina Ralska sloužit jako inspirativní učebna pod širým nebem. Nabízí různorodost témat a prostředí a učíme zde propojovat historii, přírodní vědy i umění,“ zdůraznila ředitelka geoparku Lenka Mrázová. „Chceme, aby se terénní výuka stala plnohodnotnou metodou, která u dětí rozvíjí zvídavost a vztah k místu.“
Nedostatek metodických podkladů bývá často bariérou, kvůli které učitelé terénní výuku nevyužívají. „Věříme, že díky podobným akcím se tato překážka může výrazně zmenšit. Účastníci si odnášejí pestrou škálu aktivit, které mohou se svými žáky realizovat,“ doplnil lektor Dominik Rubáš. Letní škola byla pro všech 22 účastníků zdarma a konala se v rámci projektu FENIX, financovaného z programu Interreg.
Zdroj: Geopark Ralsko